A Nagy Kékség

A csereháti patchworkon

2019. október 23. 17:42 - Szabi 28

2019. szeptember 28.

A nyéstai vendégház minden igényünket kielégítette: modern bútorok, kényelmes ágyak, makulátlanul tiszta fürdőszoba. Szállásadónk ráadásul már hétkor a kinti tűzhelyen a mi tojásrántottánkat és virslinket készítette. Az egyetlen U alakú utcából álló faluban – elmondása szerint – roppant kevesen laknak már, többnyire agglegények, egyedülállók. Az a tény azonban, hogy a Kék érinti a települést – vendégházak révén – ad némi kapaszkodót az ittenieknek.

A reggeli után mi Krisszel nekiindultunk, hogy a kanyargós csereháti utakon autóval elérjük aznapi tervezett túránk végpontját, Tornabarakonyt. Számításunkba azonban némi hiba csúszott, ugyanis már Rakacaszenden jártunk, amikor kiderült, hogy a következő település, Tornabarakony felé ebből az irányból csak egy személyautóval járhatatlan földút visz át (köszi Google maps!). Egy óriásit kerülve persze el lehetett volna érni másik irányból is a falut, de ez további egy órával megnövelte volna az autózgatás idősávját és szerettünk volna már nekiindulni túrázni; így végül úgy döntöttünk, hogy Rakacaszenden hagyjuk az autómat és a másikkal innen gurulunk vissza Nyéstára. Tehát Tornabarakony helyett aznapi végcélunk összességében Rakacaszend lett.

Kissé borult időben indultunk el végül Nyéstáról, s a tegnapi verőfényes napsütést nélkülöznünk kellett egész nap, de nem panaszkodhattunk, hiszen esni nem esett, s amolyan jó kirándulóidő volt.

Első aznapi célpontunk, Felsővadász érintésével Irota volt. Ekkor már jócskán bent jártunk a Cserehátban. Ide, Irotára érve szembesültem azzal a jelenséggel, amit leginkább egyfajta patchworknek neveznék. A Cserehát talán legnagyobb talánya ugyanis az volt, hogy miképp lehet az, hogy elképesztően szegény, borzasztó állapotban lévő falvak közé miképp simulhatnak rendezett, láthatóan jómódban élő községek. Utunk során hol egyik, hol másik végletbe lépkedtünk át, akár egy-két óra leforgása alatt. Egy szinte harmadik világbeli Abaújszolnokra vagy Rakacára mindig jutott egy-egy roppant tiszta és rendezett Irota vagy épp Bódvarákó. Ez a csereháti szociográfiai patchwork egyszerre volt nyomasztóan szomorú és roppant elgondolkodtató.

Mindeközben persze a táj gyönyörű volt, az ősz teljes színarzenálját bevetette, hogy megszeretesse velünk a Cserehátat.

Voltak picit erdősebb részek is, de inkább cserjés, bozótos és nyíltabb területek váltogatták egész nap egymást.

Késő délutánra járt, amikor beérkeztünk Rakacaszendre. Ahogy ereszkedtünk lefelé a falu központja irányába, egy remek állapotban megmaradt picike Árpád-kori templom mellett vezetett el az utunk. Meglepő volt, hogy a megközelítése egyáltalán nem volt egyszerű, végül fölötte, egy kis lyukas kerítésszakaszon átmászva tudtuk csak megközelíteni. De így is csak kívülről készíthettünk róla fotókat.

Végül az utcára kiérve, egy helyi fiú kézzel ugyan lelkesen mutogatta, hogy melyik utca végi házban lehet elkérni a templom kulcsát, de nem volt kedvünk végigkopogtatni a fél utcát érte. Mindenesetre érdekes, hogy egy ilyen turizmus szempontjából is értékes építészeti emléket mennyire nem kezelnek itt értékének megfelelően.

Rakacaszendről végül egy rövid autózással értük el Viszlót, az ottani szállásunkat, a Hagyományok házát, ami megint csak egy tip-top, kifejezetten tágas és kényelmes vendégház volt.

De nekem még vissza kellett menjek Kriszért Rakacaszendre és onnan egy hosszabb autóút után Nyéstára, Krisz autójáért. Mire leparkoltunk a Hagyományok háza udvarán, már erősen fújt a szél és cseperegni kezdett az eső. Az időzítésünk tökéletes volt. Mivel itt nem kaptunk vacsorát és vendéglő sem volt a faluban, végül mindenki a madárláttából költötte el vacsoráját és viszonylag korán ágyba is bújtunk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.